חריקת שיניים בלילה

חריקת שיניים בלילה

חריקת שיניים בלילה, המכונה ברוקסיזם, היא תופעה נפוצה שבה נתקלים רופאי השיניים, המשפיעה באופן משמעותי על בריאות הפה והרווחה הכללית. תופעה זו כרוכה בשחיקה בלתי רצונית, הידוק או חריקת שיניים במהלך השינה. ברוקסיזם יכול לגרום לבעיות שונות, כולל שחיקת שיניים, שברים, סדקים בשיניים ואפילו הפרעות במפרק הטמפורמנדיבולרי, הגורם לכאבי לסת ולכאבי ראש. מעבר להשפעות הדנטליות שלה, חריקת שיניים בלילה יכולה גם לשבש את איכות השינה ולהוביל לעייפות ולמתח מוגבר. ההשלכות של ברוקסיזם כוללות לעיתים קרובות הידרדרות של שיקום שיניים, כגון ציפויים או כתרים, אשר עשויים לדרוש החלפה או תיקון קבועים. טיפול במצב שכזה כרוך בדרך כלל בשימוש בסדי לילה מותאמים אישית כדי להגן על השיניים ולהפחית את השפעת ההשחזה, לקדם גם את בריאות הפה וגם לאפשר ליהנות משנת לילה רגועה יותר.

 

כיצד באה לידי ביטוי חריקת שיניים בלילה?

חריקת שיניים מתבטאת בדרך כלל בלילה במהלך השינה, מה שמקשה על הסובלים מהתופעה להיות מודעים לה עד שהם חווים את ההשפעות שלה. כך היא באה לידי ביטוי:

צלילי חריקה: במקרים מסוימים, שותפיהם לשינה של הסובלים מהתופעה עשויים לשמוע קולות שחיקה או חריקת שיניים, המגיעים מהם. הדבר עשוי להיות סימן מובהק לתופעה מסוג כזה, במיוחד אם הרעשים חזקים מאד והחריקה מורגשת.

כאבי לסת ופנים: אחד הביטויים הנפוצים ביותר של ברוקסיזם הוא התעוררות עם כאבי לסת או פנים. אי נוחות זו מורגשת לעתים קרובות במפרק הלסת, ברקות או לאורך צידי הפנים. לאורך זמן, שחיקה כרונית עלולה להוביל גם לכאבי ראש.

רגישות שיניים: ברוקסיזם עלול לגרום לרגישות בשיניים מכיוון שהלחץ והחיכוך הקבועים עלולים לשחוק את האמייל ולחשוף את הדנטין שמתחתיו. הדבר הופך את השיניים לרגישות יותר לטמפרטורות חמות וקרות ולמזונות מתוקים או חומציים.

שיניים פגועות: חריקת שיניים בלילה, שהיא תכופה עלולה לגרום לנזק דנטלי גלוי לאורך זמן. השיניים עלולות להיות שטוחות יותר, סדוקות או שבורות. שיקום שיניים כמו כתרים, ציפויים או סתימות עלולים להראות גם סימני בלאי או נזק.

נזק ללשון או ללחיים: ברוקסיזם עלול לגרום לנזק בחלק הפנימי של הלחיים או בלשון, וכתוצאה מכך לפצעים או חריצים כואבים.

שינה לא טובה ועייפות רבה: אנשים עם ברוקסיזם עשויים להתעורר לעתים קרובות במהלך הלילה או לחוות קושי להירדם עקב אי נוחות או רעש של שחיקה. כתוצאה מכך, הם עלולים להרגיש עייפות ולחוות ישנוניות בשעות היום.

כאבי צוואר וכתפיים: חלק מהאנשים הסובלים ממצב של חריקת שיניים בלילה עלולים לחוות כאב בשרירי הצוואר והכתפיים עקב המתח שנוצר מהידוק הלסת.

כאבי ראש בבוקר: מתח שרירים שנגרם על ידי ברוקסיזם והתכווצות הלסת יכולים להוביל לכאבי ראש בבוקר, הממוקמים לרוב סביב הרקות או המצח.

חשוב לציין שלא כל אחד עם ברוקסיזם חווה את כל התסמינים הללו, וחומרת הביטויים יכולה להשתנות. אם אתם חושדים שאתם חורקים שיניים בלילה או חווים אחד מהסימנים והתסמינים הללו, מומלץ לכם להתייעץ עם רופא שיניים. הערכה מקצועית יכולה לאשר את נוכחות הברוקסיזם ולהוביל לאפשרויות ניהול וטיפול מתאימות, כגון שימוש בסד לילה בהתאמה אישית כדי להגן על השיניים ולהקל על התסמינים הנלווים.

 

האם חריקת שיניים בלילה מסוכנת לבריאות

חריקת שיניים בלילה אכן עלולה להזיק לבריאות. למרות שהיא עשויה להיראות כמו הרגל לא מזיק יחסית, חריקת שיניים כרונית ולא מטופלת יכולה להוביל למספר סיבוכים בריאותיים. חריקת שיניים מתמדת עלולה לגרום לנזק לשיניים, כולל שברים, בלאי ורגישות. זה יכול גם להוביל למצבי לסת כואבים, כאבי ראש ואי נוחות בפנים. בנוסף, היא יכולה לשבש את דפוסי השינה, מה שמוביל לעייפות, בעיות בתפקוד במהלך היום וירידה ברווחה הכללית. במקרים חמורים, חריקת שיניים עשויה להוביל לבעיות בריאות שיניים ופה חמורות יותר, מה שהופך את הפנייה לאבחון וטיפול אצל רופא השיניים לחיונית מאד.

 

חריקת שיניים בלילה

אילו פתרונות מוצעים במקרים של חריקת שיניים בלילה

רופאי שיניים מציעים מגוון פתרונות יעילים לטיפול בחריקת שיניים בלילה, תוך התאמת המלצותיהם לחומרת המצב ולצרכים הספציפיים של המטופל. הנה הם:

סדי לילה בהתאמה אישית: אחד הטיפולים הנפוצים ביותר לברוקסיזם הוא שימוש בסדי לילה בהתאמה אישית. סדים אלה נועדו להרכבה מעל השיניים וליצירת מעין מחסום הגנה בין הקשת העליונה והתחתונה. סדי לילה עשויים מחומרים נוחים להרכבה ועמידים מספיק כדי לעמוד בכוחות ההשחזה, הנוצרת בשל החריקה. הם מסייעים במניעת שחיקת שיניים, מגנים על האמייל ומפחיתים את השפעת החריקה על השיניים והלסת.

הערכה דנטלית: רופאי שיניים מבצעים בדיקת שיניים יסודית על מנת להעריך את היקף הנזק לשן שנגרם על ידי חריקת שיניים בלילה ועשויים להמליץ על טיפולי שיקום ספציפיים כגון כתרים דנטליים, ציפויים או סתימות כדי לתקן ולהגן על שיניים פגועות.

טיפול אורתודנטי: במקרים בהם שיניים לא מיושרות אתורמים לברוקסיזם, רופאי שיניים עשויים להמליץ על טיפול יישור שיניים לשיפור יישור השיניים. זה יכול לעזור להקל על התופעה על ידי טיפול בבעיות המבניות הבסיסיות.

טיפולים התנהגותיים: למטופלים שהברוקסיזם שלהם קשור ללחץ או חרדה, רופאי שיניים עשויים להמליץ על טיפולים התנהגותיים כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי, או טכניקות הרפיה. טיפולים אלה עוזרים לאנשים להתמודד עם מתח וחרדה, ומפחיתים את הסבירות לחריקת שיניים בלילה.

תרופות: במקרים חמורים של ברוקסיזם, רופאי שיניים עשויים לשתף פעולה עם רופאים אחרים כדי לרשום תרופות להרפיית שרירים או תרופות נגד חרדה ומתח. תרופות אלו יכולות לעזור להרפות את שרירי הלסת ולהפחית שחיקה, אך הן נחשבות בדרך כלל כפתרון לטווח קצר עקב תופעות לוואי אפשריות.

שינויים באורח החיים: רופאי שיניים עשויים לייעץ למטופלים לבצע שינויים באורח החיים שיכולים לעזור להקל על תסמיני הברוקסיזם. שינויים אלו עשויים לכלול הפחתה או ביטול צריכת קפאין ואלכוהול, הימנעות מלעיסת מסטיק או מזון קשה, ותרגול טכניקות להפחתת מתח.

טיפול במצבים בריאותיים שונים: אם ברוקסיזם קשור למצב רפואי בסיסי, כגון דום נשימה בשינה, רופאי שיניים עשויים לשתף פעולה עם אנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות כדי לטפל בשורש הבעיה. טיפול במצב הבריאותי יכול להפחית באופן משמעותי את השחיקה בלילה.

מעקב וניטור קבוע: רופאי שיניים ממליצים לעתים קרובות על פגישות מעקב קבועות כדי להעריך את יעילות הטיפול ולבצע התאמות נדרשות לסדי לילה או תוכניות טיפול. טיפול מתמשך זה מבטיח שהברוקסיזם מנוהל היטב וכל בעיה שמתעוררת מטופלת באופן מיידי.

סובלים מחריקת שיניים בלילה?

המרכז לעיצוב החיוך של ד”ר גלעד פיסקוס הוא הכתובת הנכונה. המרכז מציע לכם פתרונות בהתאמה מלאה, המיועדים לסובלים מתופעת חריקת שיניים בלילה. פתרונות אלה מותאמים לאחר אבחון נקודתי והם עוזרים להפחית את נזקי התופעה. לשאלות בכל עניין וקבלת מידע נוסף אודות פתרונות אלה, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון 03-9679992. נשמח לעמוד לרשותכם.

 

לשיחת ייעוץ השאירו פרטים
יש לכם שאלה? מעוניינים לפרסם באתר? נשמח לעמוד לשירותכם.